Direktlänk till inlägg 22 oktober 2008

if the plane goes down

Av Sara - 22 oktober 2008 15:10

Nu har nedräkningen börjat på riktigt. Om 23 timmar står jag på centralen. Händerna fulla med väskor, ansiktet full av förvirring och magen full av fjärilar. Då lämnar jag stan för kanske en av mitt livs viktigaste resor, Egypten.


Jag är rentav rädd, har resfeber och gud vet allt. Det är så mycket jag inte hunnit, och så mycket jag glömt. Så många jag försummat. Men trots allt har jag försökt och gjort mitt bästa, nu väntar vilan. 


Jag kommer säkert längta hem. Känna mig som den lilla flickan som försökte rymma från seglarlägret med ansiktet fullt av tårar. Jag kommer ligga där i fjärran land och tänka på släkten jag inte hunnit se på tusen år, morötterna jag inte ens pratat med på två veckor, vännerna jag lämnar till storstadens puls alldeles ensamma. Och på det trygga röda huset, med den vackra oumbärliga familjen. Men längtan är fin, det är då man inser hur mycket man uppskattar guldkornen i vardagen. Det är då man får perspektiv, och perspektiv är precis vad jag behöver få där på mitt livs resa. Det låter kanske töntigt. 10 dagar i Egypten har folk gjort förr, det är ingen big deal. Men för mig är det stort. Dels för att jag står där jag står i livet nu. Hur trött jag är på kriget inom mig och hur jag hoppas finna fred. Dels för att jag ska besöka platser jag hört så mycket gott om. Hur jag föreställer mig och hoppas kunna ta in det. Och, för att jag ska få uplleva det tillsammans med människor som är så otroligt viktiga för mig. De som känner mig utan och innan, de som inte känner mig alls, de jag gråtit med, de jag gråtit över, de jag skrattat med, de jag skrattat åt. De jag varje dag, med stora ögon, ser upp till.


Hej så länge älsklingar, vi ses igen i november!

Förhoppningsvis med lättare väska, brunare ansikte och lugnare inre.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 30 juni 2010 17:26

Sitter och läser gamla bloggar. Bloggar som jag inte läst på ett drygt år (sen jag slutade plugga och med andra ord minskade min datortid avsevärt?). Jag vet att det låter larvigt, fattigt, desperat. Men att läsa andras ord, att känna och fundera är ...

Av Sara - 11 februari 2010 16:22

Varje rast slänger jag mig i en soffa och lusläser dagens tidning (vuxenpoäng!). Igår hade metro en bilaga om hjärt&lung-fondens kampanj "Alla barnhjärtans månad". Jag blev helt tagen. Aldrig någonsin hade det slagit mig hur många barn som föds med h...

Av Sara - 28 december 2009 20:05

För drygt ett år sedan stog vi omslutna, med armarna hårt om varann. Jag minns att han viskade "det är konstigt, att det är just du", och mitt svar blev "ja, vem trodde det".  Snön föll utanför fönstret och vi andades in varandra, försiktigt. Kände e...

Av Sara - 15 december 2009 13:07

Igår var jag på en fantastisk konsert. När bilen susade hemåt såg jag lugnt ut över ett snötäckt Stockholm. Och inom mig tackade jag Lars Winnerbäck för min hösts största sanningar: "Vill inte komma nånstans, vill bara ta mig lite längre än hit"   ...

Av Sara - 26 november 2009 23:16

Har en känsla av att mina blogginlägg närmsta tiden kan komma att vara tagna mycket ur följande text. Det är texten till en låt som EMD spelat in på sin jul-cd. En låt som jag och fyra av mina närmsta spelade om och om igen i ett litet kök i gnesta i...

Ovido - Quiz & Flashcards